TEMAKURS 3: Emosjonell intelligens (EI) og sosial intelligens (SI)

Hva er det?

For å være virkelig effektiv i en arbeidskontekst, må en person lære å samhandle med andre, og lære hvordan man takler livets hendelser og erfaringer. Dette krever både sosial og emosjonell intelligens.

I sammenheng med arbeidsplassen omfatter emosjonell intelligens en persons evne til å gjenkjenne og styre sine egne følelser, og oppfatte og håndtere andres følelser – enten kollektivt eller individuelt. 

En emosjonelt intelligent person har selvbevissthet og selvkontroll; mestrer evnen til å kommunisere, motivere og påvirke andre og klarer å skape gruppesynergier. Han eller hun har også en større forståelse av sin egen psykologiske og emosjonelle tilstand – en tilstand som kan forbedre en til effektivt å håndtere stressende situasjoner. Sosial intelligens vurderer både situasjonsbevissthet og meningsfylt samhandling. En sosialt intelligent person kan arbeide godt med andre og forstå dynamikken i en gruppe. De er også i stand til å ta hensyn til hvordan omstendigheter og miljøfaktorer påvirker mennesker på individnivå og team-nivå.

Hvorfor er det viktig?

Arbeidere med høy EI og SI er bedre i stand til å jobbe i team, tilpasse seg forandringer og være fleksible. Uansett hvor mange diplomer eller andre «on-paper» kvalifikasjoner en person har, hvis han eller hun ikke har visse emosjonelle og sosiale kvaliteter, blir det mindre sannsynlig at han eller hun lykkes. Siden arbeidsforholdene fortsetter å utvikle seg, og med dette øker plassen til ny teknologi og innovasjoner, blir disse ferdighetene stadig viktigere.

Du vil lære hvordan

  • Forstå forskjeller mellom EI og SI og forstå hvorfor spiller de en vesentlig rolle i gründervirksomheten
  • Identifiser nøkkel EI og SI ferdigheter
  • Lær om EI og SI positive triggere for å motivere deg selv og andre
  • Kunne lese ikke-verbalt språk på en effektiv måte
  • Vær tilpasningsdyktig til hvordan andre tenker
  • Bruke EI og SI metoder for å løse konflikter
  • Bruk en samtalemodell for å fremme effektive samtaler
  • Bygge gode relasjoner med et bredt spekter av mennesker

Kursoversikt

  • Hva er emosjonell intelligens? Hva er sosial intelligens? Hvorfor er de spesielt viktige “soft skills” hos gründere?
  • Multiple intelligenser og hvordan du kan anvende dem i din virksomhet
  • Selvbevissthet:
    • Forstå dine motivasjoner og drivere
    • Forstå dine reaksjoner under stress og konflikt og lær hvordan du kan mestre dem
  • Sosial bevissthet:
    • Lese og tolke ikke-verbalt språk
    • Bruke spørsmål for å skape tillit
    • Sosiale ferdigheter for å skape kontakt samt bygge relasjoner og nettverk med ulike typer mennesker.

TEMAKURS 4: Resiliens / Motstandskraft

Hva er det?

«Det som ikke dreper deg gjør deg sterkere», sa den berømte filosofen Friedrich Nietzsche. Dette sitatet er en perfekt oppsummering av hva resiliens (eller motstandskraft) betyr. Resiliens er evnen til å komme raskt over fiasko og motgang og ikke bare tilbake til det stedet hvor man var før. Resiliens betyr at man faktisk bruker fiasko og motgang som en mulighet til å vokse, utvikle seg og bli sterkere. Resiliente mennesker overlever ikke bare og løper tilbake etter et tilbakeslag; de kommer tilbake sterkere og klokere. Motstandskraft er en flott evne som kan læres, bygges og utvikles og alle kan dra nytte av, særlig gründere.

Hvorfor er det viktig?

Motstandskraft er menneskets bemerkelsesverdige evne til å tilpasse seg når den møter motgang noe som er viktig for oss alle. Men resiliens hos gründere er den ikke bare viktig; den er nødvendig.  Den er iboende til en vellykket gründer – det er den som holder deg i gang, selv når du ikke kan se målstreken. Din resiliens er hva som måler din suksess, som motiverer deg til å fortsette etter du har fått «nei» gjentatte ganger.

Du vil lære hvordan:

  • Bli mer motstandsdyktig
  • Hvordan revurdere og omformulere hva som synes å være en negativ hendelse til å bli positivt
  • Bygge sterke evner og ferdigheter for å tåle motgang
  • Finne styrke når alt ser håpløst ut
  • Håndtere tilbakeslag

Kursoversikt

  • Definere resiliens/motstandskraft; hvorfor den er en vesentlig evne hos gründere.
  • SMART-mål modell: Definere mål som er spesifikke, målbare, oppnåelige, realistiske og tidsbundne.
  • Positiv tenkning og optimisme, dvs. evnen til å legge merke til og forvente det positive, å fokusere på hva du kan kontrollere, bli mulighetsorienterte og å ta målrettet handling.
  • Inspirerende eksempler fra folk med resiliens kapasitet.
  • “Mental Agility” – evnen til å se situasjoner fra flere perspektiver og å tenke kreativt og fleksibelt når du møter motgang.
  • 6 trinn for å bygge resiliens.