Temakurs 1 – Kreativ tenking og problemløsing
Hva er det?
Suksess på den moderne arbeidsplassen betyr å gå utover konvensjonen, tilby nye løsninger og stadig innovere. Personer på alle nivåer, som arbeider alene eller i lag, er pålagt å ta avgjørelser og løse problemer som ofte involverer det nye og det ukjente. Løsninger på nye problemer krever ikke bare problemløsningskompetanse, men også kreativitet. Disse ferdighetene er høyt verdsatt og belønnet i dagens arbeidsmiljø av enkeltpersoner og organisasjoner som ser etter et konkurransefortrinn.
Kreativ tenkning betyr å se på noe på en ny måte. Det er selve definisjonen av “tenkning utenfor boksen.” Noen mennesker er naturlig mer kreative enn andre, men kreativ tenkning kan styrkes med trening.
Hvorfor er det viktig?
Kreativ tenking: Kreative mennesker har evnen til å utvikle nye måter å utføre oppgaver, løse problemer og møte utfordringer. De gir et friskt, og noen ganger uortodokst perspektiv på sitt arbeid. Denne tankegangen kan hjelpe avdelinger og organisasjoner å bevege seg i mer produktive retninger.
Problemløsning: Vi alle må ta avgjørelser. Enten du er student, forelder, forretningsmann eller USAs president, møter du problemer hver dag som trenger å løses. Problemløsnings-ferdigheter innebærer å kunne identifisere og definere problemet, generere alternative løsninger, evaluere og velge det beste alternativet, og implementere den valgte løsningen. Å få tilbakemelding og svare på det på riktig måte er også et viktig aspekt ved problemløsning. For å sitere Theodore Roosevelt : “Do what you can, with what you have, where you are.”
Du vil lære hvordan:
- Bruke prosesser for å vurdere arbeidsproblemer og problemer
- Forvandle kreativiteten til praktiske forretningsløsninger
- Forstå verdien av kreativitet og problemløsing
- Anvende de 9 stadiene av problemløsing
- Kunne løse problemene individuelt og i grupper
- Anvende ulike sidetenkingsteknikker
Temakurs oversikt
- Kritisk tenkning og kreativ problemløsning – basiske begreper
- Hvordan identifisere ulike tenkemåter
- Oppdag og benytt din kreativitet!
- De 9 stadiene av problemløsing
- Løse problemer ved hjelp av analyse- og prioriteringsverktøy
- Omsette kreativitet og analyse til praktisk bruk.
Temakurs 2 – Effektiv kommunikasjon på arbeidsplassen
Hva er det?
Evnen til å kommunisere effektivt med overordnede, kolleger og ansatte er ekstremt viktig, uansett hvilken bransje du jobber i. Arbeidere i den digitale tidsalderen må vite hvordan de effektivt kan formidle og motta meldinger i person, samt via telefon, e-post og sosiale medier.
Hvorfor er det viktig?
Betydningen av kommunikasjonsevner er ofte oppført i “topp fire” arbeidsferdigheter som forutsier både ansatte og arbeidsgivertilfredshet. Dårlig kommunikasjon er ofte en grunn til at ansatte slutter i jobber eller ser andre steder for å finne andre muligheter.
Mens man kanskje tror at lønn ville være viktig, er dette ikke alltid tilfelle. Misforståelser og dårlig kommunikasjon på jobb kan føre til økt stress og jobbfrustrasjon.
Du vil lære hvordan:
- Identifisere hindringer for kommunikasjon hos andre
- Identifisere dine egne oppfatninger og forutsetninger som hindrer kommunikasjonen
- Bli en bedre lytter
- Bruke kommunikasjon som et effektivt verktøy på arbeidsplassen
Temakurs oversikt
- Effektiv lytting
- Slik lukker du kommunikasjonsgapet
- Slik skaper man et klima for dialog, ikke monolog
- Lær hva du kan si og gjøre for å løse konflikter med overordnede, kollegaer og andre.
- Slik mestrer du din ikke–verbale kommunikasjon
- Rikig og smart bruk av sosiale medier og andre kommunikasjonskanaler på arbeidsplassen