Aktiv lytting – kunsten å forstå din samtalepartner

Aktiv lytting er en ferdighet som kan bli utviklet og forbedret med øvelse og praksis. Imidlertid kan aktiv lytting være vanskelig å mestre, og vil derfor ta tid og tålmodighet for å utvikle. Aktiv lytting betyr, som navnet antyder, å lytte aktivt. Det vil si at man konsentrerer seg om hva som blir sagt i stedet for å bare høre budskapet på en passiv måte.

Aktiv lytting innebærer å lytte med alle sanser. I tillegg til å gi full oppmerksomhet til den som snakker, er det viktig at den aktive lytteren fremstår som at han/hun er 100% til stede og virkelig lytter. Hvis ikke kan den andre parten tolke at det de snakker om er uinteressant for lytteren.

Interessen kan formidles ved å bruke både verbal og ikke-verbal kommunikasjon, som for eksempel, opprettholde øyekontakt, nikke på hodet og smile; samtykke ved å si «Ja» eller bare «Mmm hmm» for å oppmuntre den andre til å fortsette. Ved å gi denne «feedback» vil den som snakker vanligvis føle seg mer komfortabel og derfor kommunisere lettere, mer åpent og mer ærlig.

Lytting er den mest grunnleggende del av mellommenneskelige kommunikasjonsferdigheter. Å lytte er ikke noe som bare skjer (som er å høre). Det er en aktiv prosess med en bevisst beslutning om å lytte til og forstå budskapet. Lyttere bør holde seg nøytrale og ikke-dømmende. Dette betyr å ikke prøve å ta parti eller danne meninger, spesielt tidlig i samtalen. Aktiv lytting handler også om tålmodighet, pauser, og korte perioder med stillhet bør aksepteres. Lyttere bør ikke bli fristet til å hoppe inn med spørsmål eller kommentarer hver gang det er et par sekunders stillhet. Aktiv lytting innebærer å gi den andre personen tid til å utforske sine tanker og følelser og det bør derfor gis tilstrekkelig tid til det.

Aktiv lytting betyr ikke bare å fokusere fullt ut på den som snakker, men også aktivt vise verbale og ikke-verbale tegn på lytting. De som snakker ønsker at lytterne kan demonstrere «aktiv lytting» ved å svare riktig på hva de sier. Hensiktsmessige svar på lytting kan være både verbal og ikke-verbal.

Ikke-verbale tegn på oppmerksom eller aktiv lytting

Dette er en generell oversikt over ikke-verbale tegn til lytting. Med andre ord er det sannsynlig at de som lytter aktivt fremviser minst noen av disse tegnene. Men vær oppmerksom på at noen av dem kan tolkes annerledes i andre kulturer.

Smil

Små smil kan brukes til å vise at lytteren retter oppmerksomheten mot hva som blir sagt eller som en måte på å vise at man er enig. Kombinert med nikk med hodet, kan smilet være viktig for å bekrefte at meldingen blir lyttet til og forstått.

Øyekontakt

Det er normalt og vanlig for lytteren å se på den som snakker. Direkte øyekontakt kan imidlertid være skremmende, spesielt for mer sjenerte mennesker. Vurder hvor mye øyekontakt som er passende for en gitt situasjon. Å kombinere øyekontakt med smil og andre ikke-verbale signaler kan fungere som et oppmuntrende virkemiddel.

Holdning

Holdning kan fortelle mye om avsender og mottaker i mellommenneskelig samhandling. Den oppmerksomme lytteren har en tendens til å lene seg litt fremover eller sidelengs mens han sitter. Andre tegn på aktiv lytting kan være å hvile hodet på hånden.

Speiling

Automatisk speiling av noen ansiktsuttrykk som brukes av samtalepartneren kan være et tegn på oppmerksom lytting. Disse «speilende» uttrykkene kan bidra til å vise sympati og empati i mer emosjonelle situasjoner

Distraksjon

Den aktive lytteren vil ikke bli distrahert og vil derfor avstå fra å vise uro, se på klokka, tegne kruseduller, eller leke med håret.

Konklusjon:

Lytt aktivt og vis både verbalt og ikke-verbalt at du lytter aktivt og kommunikasjonen vil flyte mye lettere og blir derfor mer effektiv.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *