Hva er forskjellen mellom «Hard Skills» and «Soft Skills»?
Hard skills er de faglige ferdighetene du bruker hver dag for å utføre jobben din. Noen eksempler vil være datamaskin ferdigheter, ferdigheter i fremmedspråk, maskinoperasjoner.
De er jobbspesifikke og er vanligvis beskrevet i stillinger og jobbeskrivelser.
Soft skills er oppførsels – og kommunikasjonsferdigheter som bidrar til å gjøre et arbeidsmiljø eller samhandling med en annen person enklere å håndtere, noe som vil føre til både økt effektivitet og mer trivsel på jobb.
Med soft skills skal du lykkes som leder. Problemløsing, motivasjon og teambygging er mye enklere hvis du behersker soft skills. Å vite hvordan man bør forholde seg til andre mennesker, og vise en positiv holdning, er avgjørende for suksess på alle nivåer og i alle virksomheter.

Problemet er at viktigheten av soft skills ofte er undervurdert, og det er langt mindre trening for dem enn for hard skills. Av en eller annen grunn ser det ut til at organisasjonene forventer at folk vet hvordan de skal oppføre seg på jobben. De har en tendens til å anta at alle vet og forstår viktigheten av å ta initiativ, å motivere seg selv og andre, ha en klar kommunikasjon, komme med kreative løsninger og produsere arbeid av høy kvalitet. Slik er det ikke.
Kursene som SoftSkills Now tilbyr skal hjelpe deg til å bli godt kjent med soft skills og til å bruke dem til din fordel på arbeidsplassen og i livet.