Hvordan lykkes i sosiale medier

I dagens samfunn bruker alle (eller nesten alle) sosiale medier, men ikke alle lykkes i å bruke dem. Individer og bedrifter som er flinke til å bruke sosiale medier vil få en konkurransefordel, det er klart. Les videre og du kommer til å få noen gode og nyttige tips for å lykkes i den virtuelle verden.

Konsistens er nøkkelord #1

Ha en, bare en stemme. Sosiale medier er flotte greier og spesielt egnet for deling, men sørg for at budskapet ditt er tydelig og konsistent på alle kanaler: nettside, offentlig, sosiale medier. Ellers risikerer du at din identitet eller bedriftens identitet blir uklar og forvirrende. Ikke bra.

[expand title="

konsistent på alle kanaler: nettside, offentlig, sosiale medier. Ellers risikerer du at din identitet eller bedriftens identitet blir uklar og forvirrende. Ikke bra.

"][/expand]

Kontinuitet er nøkkelord #2

Så fint at du (eller din organisasjon) har bestemt deg for å opprette en profil på et eller flere sosiale medier. Bare pass på å holde en kontinuerlig strøm av innhold. Det er få ting som virker mer skuffende for følgerne dine enn at de engasjerer seg og så oppdager de at den ikke regelmessig oppdateres og det hele blir mer og mer dødt.

Content is king

Det handler ikke om Facebook, Twitter, Linkedin osv. Disse er bare tomme plasser som trenger å bli fylt av innhold. Godt innhold, for å være presis. Men hva er godt innhold? For meg er det bilde, video og/eller tekst som skaper en HISTORIE. En engasjerende historie man vil vite mer om. Kjedelige innlegg fører til kjedelige resultater. Og det siste som folk ønsker når de ser på sosiale medier er å kjede seg.

Hva var formålet med dette igjen?

Husk hvorfor du bruker sosiale medier i utgangspunktet. Ved å lage et sett av realistiske og oppnåelige mål, vil du kunne teste hva som funker og hva som ikke funker og tilpasse din online strategi derfra. Ha klare målsettinger. Legg en strategi for hvem du ønsker å nå og hva du ønsker å oppnå med kommunikasjonen i sosiale medier. Når det gjelder bedrifter eller organisasjoner bør du alltid ha målbare målsettinger slik at du kan analysere resultatet av jobben du legger ned i sosiale medier.

Kvalitet fremfor kvantitet

Nei, det er ikke så viktig om du har 300 likes eller 10000 følgere hvis de ikke engasjere seg med ditt innhold. Det hjelper ikke å ha mange tusen venner på Facebook dersom man legger ut uinteressant informasjon. Det viktigste er ikke det antall følgere du har, men hvor relevante de følgerne er for din virksomhet. Dersom du har 1000 følgere, men ingen av disse har vært eller er kunder av deg, så har du bommet litt. Hold kommunikasjonen relevant for de kundene du vil tiltrekke og ikke fokuser på mengde. Kvantitet uten kvalitet er rett og slett støy.

Sosiale medier er ikke “one-size-fits-all”

Forstå og velg hvilke sosiale medier plattformer som er best for bedriften din. Bare fordi alle andre er på Facebook, betyr ikke at du også må være. Sosiale medier er ikke “en størrelse passer alle”. Hvis du vil forbedre SEO, kan Google+ eller YouTube være ditt beste valg. Hvis du vil generere trafikk til nettstedet ditt eller forbedre kundeengasjementet ditt, kan Facebook, Twitter og Pinterest være bedre egnet.

Du trenger sannsynligvis ikke å gjøre drastiske endringer i den måten du bruker sosiale medier på. Ta deg tid til å forstå hvert sosialt nettverk du bruker og bestem hvordan du vil at andre skal oppfatte deg. Vær våken og bruk sunn fornuft. Det er ikke mer komplisert enn det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *