Hvorfor er historiefortelling et effektivt kommunikasjonsverktøy?

Historiefortelling er kunsten å bruke historier til å kommunisere og få kontakt med ansatte, kunder, leverandører, partnere og alle andre som er involvert i din organisasjon. De skiller seg fra vanlige historier ved at du forteller dem noe med tanke på at du skal oppnå et mål, eller et ønsket utfall, i stedet for underholdning.

Når du forteller en historie på en bra måte skaper det en intens, personlig forbindelse mellom gruppen/publikum og budskapet ditt. Effektive historier kan endre våre meninger. De kan inspirere oss til å oppnå mål som vi ikke trodde var mulig, og de kan vise oss hvordan vi kan endre ting til å bli bedre.

Det finnes forskjellige typer historier avhengig av målet du ønsker å oppnå.

Tankevekkende historier

Tankevekkende historier skaper en opplevelse som forvandler lyttere eller lesere. De viser hvordan en endring i sin atferd, perspektiv, eller ferdigheter kan føre til meningsfulle resultater.

Du kan også bruke tankevekkende historier for å illustrere en situasjon, slik som et beste- eller «worst-case» scenario.

Visjons-historier

Visjons-historier inspirerer folk, og oppmuntrer dem til å føle håp eller lykke. Målet er å overbevise gruppen at deres harde arbeid er verdt innsatsen. Du må knytte deres handlinger til et bestemt, verdifullt og bra resultat.

Bruk visjons-historier når du trenger å motivere folk til å endre sin atferd. De kan inspirere folk til å overvinne frustrasjoner, hindringer og utfordringer som følger med endringen, slik at de kan oppnå et bra mål eller ideal.

Verdi – «in-action» historier

Verdi – «in-action» historier forsterker de verdiene som du vil at gruppen skal demonstrere eller tenke på. Disse historiene kan være positive eller negative. For eksempel kan du fortelle historier som viser integritet, medfølelse og engasjement, eller fortelle de som synliggjør holdninger som du ikke ønsker å se, for eksempel kynisme, en slurvete tilnærming til kvalitet, eller en svak arbeidsmoral.

Det er viktig å være autentisk når man forteller historier. Du kan også bruke historiefortellingen for å forklare til andre mennesker hvem du er, og hvorfor du er der. Og ikke vær for redd for å fortelle historier som viser svikt, dårlig dømmekraft, eller feil fra din del. Når du er forberedt på å fremstå sårbar foran andre kan du raskt etablere tillit og empati.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *