Hva er det?
Ordboken definerer “soft skills” som “personlige egenskaper som gjør at noen kan samhandle effektivt og harmonisk med andre mennesker.” Kort sagt, en medarbeider som har soft skills kan bidra til å utvikle en ideell bedriftskultur.
I motsetning til hard skills, som kan bevises og måles, er soft skills immaterielle og vanskelige å kvantifisere. Noen eksempler på soft skills er bla. kreativ tenking, verbal og ikke-verbal kommunikasjon og evne til å fungere i teamarbeid.
Ulike typer forskninger viser at arbeidsgivere faktisk bryr seg mer og mer om soft skills enn tekniske evner som leseforståelse og matematikk. En grunn til at soft skills er så viktige er at de hjelper til å bygge gode relasjoner og til å forbedre arbeidsmiljøet på alle plan.
Hvorfor er det viktig?
I utgangspunktet kan du være best i det du gjør, men hvis dine soft skills ikke er så gode, begrenser du sjansene for karriere suksess. Ja klart, for å få og beholde en jobb, trenger du vanligvis et repertoar av tekniske ferdigheter. For eksempel, tannleger trenger å vite hvordan de må fylle hull i tennene. Men utover de tekniske ferdighetene, hvilken tannlege går du til? Han som er hyggelig og tar tid til å svare på dine spørsmål; eller den som behandler deg som et tall i en lang rekke nummererte munner?
Mens dine tekniske ferdigheter eller hard skills kan få foten din inn i døren, er dine soft skills de som åpner de fleste dørene som kommer. Din arbeidsmoral, din holdning, dine kommunikasjonsevner, din emosjonelle intelligens og en lang rekke andre personlige egenskaper er eksempler på soft skills som er avgjørende for karriere suksess uansett stilling eller virksomhet.
Du vil lære hvordan:
- Bevisstgjøre og sjekke ditt soft skills nivå.
- Identifisere dine styrker og svakheter.
- Bruke soft skills og hard skills på en synergisk måte.
- Bruke soft skills for å jobbe mer effektivt.
- Identifisere de soft skills som er viktigste på jobb.
Kursoversikt
- Hard skills og soft skills: forskjellene mellom dem og hvorfor er de begge nødvendige.
- Hvordan hard skills og soft skills utfyller hverandre og skaper synergi.
- Definisjon og praktisk bruk av følgende soft skills:
- Kreativ tenking og problemløsning
- Effektiv kommunikasjon på arbeidsplassen
- Håndtere mangfold på arbeidsplassen
- Emosjonell intelligens og sosial intelligens