Temakurs 3 – Mangfold på arbeidsplassen

Hva er det?

Det norske arbeidsmiljøet blir stadig mer mangfoldig. Mangfold er en samlebetegnelse som brukes for å beskrive menneskelige forskjeller – store og små. Dette kan være f.eks alder, nasjonalitet, funksjonsforskjeller, personlighet, verdier, utdanning, seksuell legning eller livserfaring. Mangfold på arbeidsplassen har blitt mer og mer tydelig på dagens arbeidsplass: personer med nedsatt funksjonsevne jobber ofte sammen med homofile medarbeidere, og en rekke språk snakkes av både ansatte og kunder.

Mangfold på arbeidsplassen betyr å skape et inkluderende miljø som godtar hver enkelt persons forskjeller, omfavner deres styrker og gir muligheter for alle ansatte til å oppnå sitt fulle potensiale. Forskjeller på folk er en viktig verdi siden det gjør at hver person har mulighet til å bidra med sine unike erfaringer til arbeidsplassen. Dette har en positiv effekt både internt og eksternt (kunder, offentlige aktører, media, osv.)

Hvorfor er det viktig?

I det nye årtusenet har organisasjoner utviklet seg slik at de omfatter en rekke kulturer, religioner, aldre og livsstil som samhandler regelmessig, noe som gjør opplæringen i mangfold på arbeidsplassen til en sentral aktivitet. Normer som styrte atferd for et halvt århundre siden, forvandler seg. For å lykkes i dagens bedriftsmiljø må både arbeidsgivere og ansatte bli bevisst om mangfold i deres virksomheten gjennom spesifikk opplæring.

Når en bedrift fremmer inkludering og mangfold på arbeidsplassen, vil de ansatte føle seg lykkeligere og mer komfortabel i arbeidsmiljøet. Dette kan gi høyere produktivitet, økt motivasjon og forbedret ytelse hos de ansatte.

Du vil lære hvordan:

  • Identifisere ubevisste mangfoldrelaterte hindringer både hos andre og hos deg selv.
  • Lære å takle de mangfoldige utfordringene og å løse potensielle konklikter.
  • Lære å skape og sette i verk inklusjonsstrategier.
  • Identifisere, verdsette og benytte individuelle ferdigheter som ansatte tar med.
  • Være oppmerksom på ulike atferd og lære å se verdi i den.
  • Ta skritt for å hindre diskriminering og trakassering på din arbeidsplass. Lære å fange faresignaler.
  • Være oppmerksom på ulike kulturelle atferder og spesielle behov hos ansatte, og gjøre arbeidsplasstilpasninger der det er hensiktsmessig.

Kursoversikt:

  • Mangfold er mer enn kjønn og etnisitet. Hva er egentlig mangfold?
  • Hva mangfold betyr i praksis? Etnisitet/kultur, verdier, alder, kjønn, språk, seksuell legning, utseende, personlighet.
  • Hvilke mangfoldstyper er viktige i Norge?
  • Hvorfor er mangfold lønnsomt på arbeidsplassen? Forholdet mellom mangfold, kreativitet og innovasjon.
  • Utfordringer ved et mangfoldig team. Ledelse av mangfold.

 

Temakurs 4 – Emosjonell intelligens (EI) og sosial intelligens (SI)


Hva er det?

For å være virkelig effektiv i en arbeidskontekst, må en person lære å samhandle med andre, og lære hvordan å takle livets hendelser og erfaringer. Dette krever både sosial og emosjonell intelligens.

I sammenheng med arbeidsplassen omfatter emosjonell intelligens en persons evne til å gjenkjenne og styre sine egne følelser, og oppfatte og håndtere andres følelser, enten kollektivt eller individuelt.

En emosjonelt intelligent person har selvbevissthet og selvkontroll; mestrer evnen til å kommunisere, motivere og påvirke andre og klarer å skape gruppesynergier. Han eller hun har også en større forståelse av sin egen psykologiske og emosjonelle tilstand – en tilstand som kan forbedre evnen til effektivt å håndtere stressende situasjoner.

Sosial intelligens vurderer både situasjonsbevissthet og meningsfylt samhandling. En sosialt intelligent person kan arbeide godt med andre og forstå dynamikken i en gruppe. De er også i stand til å ta hensyn til hvordan omstendigheter og miljøfaktorer påvirker mennesker på individnivå og team-nivå

Hvorfor er det viktig?

Arbeidere med høy EI og SI er bedre i stand til å jobbe i team, tilpasse seg forandringer og være fleksible. Uansett hvor mange diplomer eller andre «on-paper» kvalifikasjoner en person har, hvis han eller hun ikke har visse emosjonelle og sosiale kvaliteter, blir det mindre sannsynlig at personen lykkes. Siden arbeidsforholdene fortsetter å utvikle seg, og med dette øker plassen til ny teknologi og innovasjoner, blir disse ferdighetene stadig viktigere.

Du vil lære hvordan:

  • Forstå forskjeller mellom EI og SI
  • Identifisere nøkkelferdigheter for EI og SI
  • Lære om EI og SI sine positive triggere for å motivere seg selv og andre
  • Kunne lese ikke-verbalt språk mer effektivt
  • Være mer tilpasningsdyktig til hvordan andre tenker
  • Bruke EI og SI metoder for å løse konflikter
  • Bruke en samtalemodell for å fremme effektive samtaler
  • Bygge gode relasjoner med et bredt spekter av mennesker

Kursoversikt

  • Hva er emosjonell intelligens? Hva er sosial intelligens? Hvorfor er disse to viktige ‘soft skills’?
  • De mange intelligenser på arbeidsplassen (basert på konseptet «Multiple intelligenser» av Howard Gardner).
  • Selvbevissthet:
    • Forstå dine motivasjoner og drivere
    • Forstå dine under stress og konflikt og lær hvordan du kan mestre dem
  • Sosial bevissthet:
    • Lese og tolke ikke-verbalt språk
    • Bruke spørsmål og lytting mer effektivt
    • Adferdsstiler for enkeltpersoner
    • Mangfold og forskjeller
    • Effektive samtaler