Vanlige uttrykk og spørsmål som emosjonelt intelligente mennesker bruker aktivt og bevisst

For å være virkelig effektiv i en arbeidskontekst, må en person lære å samhandle med andre, og lære hvordan å takle livets hendelser og erfaringer. Dette krever emosjonell intelligens.

I sammenheng med arbeidsplassen omfatter emosjonell intelligens en persons evne til å gjenkjenne og styre sine egne følelser, og oppfatte og håndtere andres følelser, enten kollektivt eller individuelt.

Som mennesker er vi emosjonelle vesener. Vi kan bruke logikk og intelligens for å skjønne og finne ut hva vi skal gjøre, men hvis våre følelser ikke er på plass, vil vi ikke være motiverte til å gjøre det som vi må. Men på en annen side kan det skje at følelsene fører oss til å si og gjøre ting vi senere angrer på til tross for vår gode dømmekraft.

Derfor er emosjonell intelligens, evnen til å identifisere, forstå og styre følelser, så verdifull. En emosjonelt intelligent person har selvbevissthet og selvkontroll; mestrer evnen til å kommunisere, motivere og påvirke andre og klarer å skape gruppesynergier. Han eller hun har også en større forståelse av sin egen psykologiske og emosjonelle tilstand – en tilstand som kan forbedre evnen til å håndtere stressende situasjoner mer effektivt.

Nedenfor finner du 8 enkle uttrykk som alle bruker hver dag. Men det som kjennetegner emosjonelt intelligente mennesker er å bruke dem på en riktig måte. La oss ta en kikk på dem.

1. “Godt gjort

Folk krever ros og alle fortjener ros for noe. Nøkkelen er å lære å gi det oppriktig og spesifikt. Uekte ros vil gjøre mer skade enn nytte, mens spesiell ros er motiverende. Mestrer du kunsten å gi ekte ros, vil du se at folk er snillere og mer hjelpsomme i gjengjeld.

2. “Vær så snill” og “takk”

Disse ordene formidler mer enn høflighet. De viser at du respekterer og bryr deg om den andre.

3. “Nei”

Det er lettere å si «ja» enn å si «nei», men vi vet at noen ganger må vi si det. Når du sier «nei», og kan argumentere hvorfor, oppnår du respekt fra de andre selv om ikke alle er umiddelbart fornøyde.

4. “Ja”

Hvis du sier «ja», må det være ekte. Det handler om å holde ord, og dette betyr at du forplikter deg selv. Hvis du er konsekvent og holder ord i store og små saker vil du ikke bare styrke ditt omdømme, du vil oppleve at det blir lettere å samhandle med andre. Folk verdsetter høyt de som følger «walk the talk».

5. “Hva synes du?”

Hvis du er leder kan det være nyttig i visse situasjoner å få andre med på avgjørelsesprosessen. Men kanskje det viktigste med dette spørsmålet er at de andre føler at deres meninger teller. Igjen her er ekthet ekstremt viktig også. Det nytter ikke at du spør etter andres meninger for så å gjøre det du allerede hadde bestemt.

6. “Hei”

Ikke undervurder kraften til en hilsen til dine kolleger når du kommer på kontoret eller til familien når du kommer hjem. Ved å hilse viser du at du «ser» de andre, og dette er på et dypt emosjonelt plan viktigere enn du tror.

7. “Hvordan har du det?”

For å bruke dette spørsmålet på en emosjonell intelligent måte må du gjøre mer enn å stille det og gå videre. Du må ta hensyn til svaret. Du burde ta litt tid til å lese andre ikke-verbale signaler. Noen ganger vil tonefallet i stemmen eller ansiktsuttrykket kommuniserer noe annet enn ordene i svaret.

Hvis du er oppmerksom på både det verbale og det ikke-verbalet språket kan spørsmålet «Hvordan har du det» skape mulighet til å spørre litt mer i tilfelle at noe ikke er helt ok. Du finner fort ut om vedkommende vil snakke mer eller ikke, men en ting er sikkert: han eller hun skal sette stor pris på at du tok litt tid for å spørre. Det handler om å gjøre deg tilgjengelig for å snakke uten å tvinge den andre parten. Å gjøre det viser interesse og bygger tillit.

8. “Fortell meg mer”

Når noen stoler på deg nok til å dele sine tanker må du være 100% til stede og lytte. Virkelig. Be dem om å dele mer, og du vil fremme dypere, nærmere forhold.

For å oppsummere kan vi si at når du oppfører deg som et emosjonelt intelligent menneske, og bruker disse spørsmålene og uttrykkene på en riktig måte, formidler du et av de viktigste budskapene som alle vil høre og vil reagere positivt på, nemlig at du bryr deg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *